Legendárna Viedenská električka: obnova a záchrana
Archív noviniek
28. 5. 2017 –Pokračujeme v rekonštrukcii historickej súpravy Viedenskej električky. Začali sme s rozoberaním vozňa Ringhoffer L.W.P. BCDFa 1400.
Nová konštrukcia
Nová konštrukcia vozňa aj s podlahou
Priečky vozňa
Nosné priečky vozňa
Čelo vozňa
Čelo vozňa, ktorú bude tiež doplnené
Pohľad do vnútra
Pohľad do vnútra, kde bude predelenie II. a III. triedy
Nosný rám vozňa je kompletne vymenený
Nový nosný rám vozňa
Rám je hotový, môžeme pokračovať ďalšou časťou
Technický výkres
Jeden z technických výkresov, podľa ktorého dávame vozeň do pôvodného stavu.
Nový nosný rám
Nový nosný rám
Pôvodná konštrukcia
Diera po odmontovaní centrálneho električkového spriahadla, ktorým sa vozeň pôvodne pripájal za lokomotívy Ganz Eg alebo električkové vozne Ganz CMg. Odtránené boli v 1930tych rokoch.
Nová časť
Nový nosný rám
Stará časť
Stará časť vozňa, nad oceľovým rámom vidieť poškodenie nosného rámu.
Pôvodný interiér
Pôvodný interiér aj s obložením z roku 1913
Nový nosný rám
Nový nosný rám v reštaurátorskej dielni. Skladačka postupne naberá správne kontúry
Nová konštrukcia
Novinky v interiéri
Nový rám
Nové vyrobené diely nosného rámu na svojom mieste
Výmena nosnej konštrukcie
Nový nosný rám konštrukcie
Výmena nosnej konštrukcie
Pohľad na vynovenú časť
Výmena nosnej konštrukcie
Nosný rám postupne vymieňame za nové diely. Tam kde rám na niektorých miestach už nebol, znovu je.
Venujte nám DVE percentá
Pomôžte nám a spolu opravíme historickú technickú pamiatku.
Odstrojený vozeň
Odstrojený vozeň sa podrobuje rekonštrukcii, demontované vonkajšie obklady
Interiér III. triedy
Interiér III. triedy po odstránení sedadiel a vnútorných obkladov
Interiér III. triedy
Interiér III. triedy po odstránení sedadiel a vnútorných obkladov, pohľad do stredového oddielu.
Interiér
Demontovaný vnútorný obklad a nosný rám vozňa
Interiér II. triedy
Interiér II. triedy po odstránení sedadiel, pohľad do stredového oddielu
Nosný rám
Nosný rám nesie výrazné znaky poškodenia. Na niektorých miestach už skoro neexistuje. Drevená nosná konštrukcia sa musí kompletne vymeniť.
Rekonštrukcia vozňa
Rekonštrukcia vozňa Ringhoffer L.W.P. BCDFa 1400
Rekonštrukcia vozňa
Po odkrytí vozňa sme zistili, že nosný rám v podstate neexistuje. Toto zistenie nám určite predĺži a predraží rekonštrukciu.
Rekonštrukcia vozňa
Demontáž nepôvodných prvkov v niekdajšej poštovej a batožinovej časti stredného oddielu
Rekonštrukcia vozňa
Demontáž nepôvodných prvkov v niekdajšej poštovej a batožinovej časti stredného oddielu
Rekonštrukcia vozňa
Interiér III. triedy, demontáž stropného obloženia
Chceš vidieť opäť niekedy legendárnu Viedenskú električku v uliciach Bratislavy? Návrat Viedenskej električky na trať! To je náš plán. Ďakujeme za Tvoju pomoc v jeho realizácii.
Viedenská električka prechádza Starým mostom
Obnov s nami legendárnu Viedenskú električku, technické unikáty – lokomotívu P.O.H.É.V GANZ Eg 6 a vozeň L.W.P. Ringhoffer BCDFa 1400.
Našim cieľom je obnoviť celú súpravu do stavu, v ktorom brázdila ulice starého Prešporka.
27. 10. 2016: Päť rokov po dovezení zachránenej lokomotívy Viedenskej električky, pokračujeme s jej rekonštrukciou. Okrem ďalšej fázy rekonštrukcie lokomotívy začíname aj s obnovou pôvodného historického vozňa. Obe budú rekonštruované v certifikovanej opravárenskej dielni.
Rozsah rekonštrukcie bude závisieť od finančných prostriedkov a časových možností.
HISTORICKÝ OKAMIH: Spriahnutie diaľkového vlaku Viedenskej električky po 81 rokoch.
Poslednýkrát bola táto súprava v Bratislave v júni 1935
Súprava diaľkového vlaku na Rendezi
Foto: Erik Žiak
Navštívte Viedenskú električku na Rendezi 2016 – 18. celoslovenskom zraze historických železničných vozidiel (18. – 19. júna 2016)
Zažite po 81. rokoch opäť súpravu legendárnej Viedenskej električky v Bratislave.
Historická lokomotíva Ganz P.O.H.É.V. Eg 6 a historický vozeň Ringhoffer L.W.P. BCDFa 1400, ktoré boli vyrobené v roku 1913 sa vám predstavia vo svojej plnej kráse.
Tešia sa na vás členovia Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy, o. z.
Z programu: Na podujatí dôjde aj k nevídanému stretnutiu – prvý krát po 81 rokoch odlúčenia sa spolu stretnú pôvodný rušeň Eg 6 a pôvodný vozeň BDCFa 1400 tzv. „Viedenskej električky“, ktoré predstaví Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.
28. 5. 2016 – Príprava historického vozňa Viedenskej električky na celoslovenskú výstavu Rendez 2016
18. 3. 2016 – Pôvodný historický vozeň L.W.P. Ringhoffer BCDFa 1400 sa po 81 vrátil do Prešporka na niekdajšie Námestie Korunovačného pahorku, kde bola konečná zastávka Viedenskej električky
Vozeň Viedenskej električky po 81 rokoch opäť v Prešporku, na mieste odkiaľ v lete roku 1935 poslednýkrát odišiel
Príchod vozňa Viedenskej električky na miesto, kde bol poslednýkrát v roku 1935
Video: Marián Kukelka
Klub ochrany technických pamiatok, s ktorým spolupracujeme už od záchrany lokomotívy GANZ Eg 6 priniesol peknú reportážaj o tom, čo všetko predchádzalo privezeniu vozňa do Bratislavy.
Chceme poďakovať najmä Jakubovi Ďurindovi z KOTP za jeho pomoc pri záchrane oboch technických pamiatok, ktoré už máme v Bratislave.
17. – 18. 3. 2016 – Návrat historického vozňa Viedenskej električky po 81 rokoch do Bratislavy
Viedenská električka
Viedenská električka v roku 1914 pri hoteli Savoy. Vozeň L.W.P. vyrobený v továrni Ringhoffer typu BCDFa zapojený za lokomotívou typu P.O.H.É.V. Ganz Eg.
Viedenská električka
Lokomotíva typu Eg s číslo 5 alebo 6 so zapojený vagónom ako diaľkový vlak Viedenskej električky na konečnej zastávke Námestie Korunovačného pahorku. Vpravo budova dnešného Miestného úradu Bratislava - Staré Mesto, v pozadí súsošie Márie Terézie.
Foto: Július Cmorej
Viedenská električka
Kurzové vagóny Viedenskej električky pre diaľkovú prepravu na konečnej stanici Námestie Korunovačného pahorku. Vpravo vidieť staničnú budovu. Na koľajnici vpravo je pred vagónom zapojený električkový motorový vozeň CMg, ktorý vagóny ťahal do Petržalky Kopčian alebo na hraničný prechod Berg. Z tohto spojenia pravdepodobne vznikol názov Viedenská električka. Fotografia pochádza z 1930-tych rokov.
Foto: Miro Kožuch, farbenie Vlado Schwarz.
Viedenská električka
Stanica Námestie korunovačného pahorku (vpravo), električkový vozeň CMg (vpravo), diaľkový vagón Viedenskej električky (v strede) a metská električka linky A v 1930-tych rokoch.
Vozeň
Niekdajší vozeň L.W.P. Ringhoffer typu BCDFa v službách firmy Stern und Hafferl.
Chátranie
Chátrajúci vozeň niekdajšej Viedenskej električky po skončení prevádzky chátrajúci v Großpetersdorfe.
Chátrajúci vozeň niekdajšej Viedenskej električky po skončení prevádzky Südburgenländische Regionalbahn chátrajúci v Großpetersdorfe.
Odchod
17. 3. 2016 – Nakladanie vozňa Viedenskej električky BCDFa 1400 v Großpetersdorfe na špeciálny valník.
Odpočinok
17. 3. 2016 – Vozeň Viedenskej električky čaká na rakúsko-slovenskej hranici v Kittsee.
Návrat domov
Po 81 rokoch sa vozeň L.W.P. Ringhoffer BCDFa 1400 vrátil na miesto, odkiaľ v roku 1935 odišiel naposledy. –18. 3. 2016 – Na niekdajšiu zastávku Námestie Korunovačného pahorku (dnes na Vajanského nábreží). Staničná budova Viedenskej električky by stála vzadu v parčíku.
Prekladanie
Preloženie vozňa na slovenské koľajnice po 81 rokoch sa uskutočnilo vo Vajnoroch za účasti tímu MDC ŽSR.
Foto: Jakub Ďurinda
Nakoľajovanie
Preloženie vozňa na slovenské koľajnice po 81 rokoch sa uskutočnilo vo Vajnoroch za účasti tímu MDC ŽSR.
Foto: Jakub Ďurinda