Pre potreby diaľkovej prepravy na elektrickej železnici Prešporok/Bratislava – Viedeň vyrobili pražské Ringhofferove závody osobné štvornápravové vozne s rozchodom 1 435 mm. V roku 1913 bolo vyrobených 14 kusov v rôznych prevedeniach. Všetky vozne boli v majetku spoločnosti Lokalbahn Wien – Pressburg (LWP). V roku 1916 k nim pribudlo ďalších 14 vozňov vyrobených Vagónkou Studénka. Osobné vozne boli na uhorskom (neskôr československom) úseku tejto železnice ťahané lokomotívami Ganz Eg a v neskoršom období aj motorovými vozňami Ganz CMg.
Vo vyhotovení BCDFa boli vyrobené v roku 1913 tri kusy s označeným 1400, 1401 a 1402.
B: II. trieda, C: III. trieda, D: batožinový oddiel, F: poštový oddiel, a: štvornápravový voz.
Vozeň 1400 sa podarilo nášmu klubu za podpory Radoslava Števčíka v roku 2016 odkúpiť a priviezť späť na Slovensko.
Vozeň 1401 je zrekonštruovaný a nachádza sa v električkovom múzeu v Mariazelli.
Vozeň 1402 bol zošrotovaný.
Rekonštrukcia historického vozňa Ringhoffer L.W.P. BCDFa 1400 pokračuje ďalšou fázou.
Interiér bol kompletne demontovaný a ostala len nosná konštrukcia.
Tá niesla známky výrazného poškodenia a na niektorých miestach úplne chýbala.
Z tohto dôvodu je potrebné postaviť nosnú konštrukciu úplne od základov.
Po zameraní a vyrobení nových dielov nosnej konštrukcie po častiach prebieha ich výmena. Niektoré chýbajúce časti sú opäť na vozni a prispejú k spevneniu celého rámu.
Niektoré časti sú prispôsobené tak, ako boli v roku 1913 vyrobené. Neskorší majitelia vozňa ich zakryli alebo nahradili novšími prvkami. Postupujeme podľa dostupných historických materiálov a plánov, ktoré máme k dispozícii.
Pri rekonštrukcii využívame aj bohaté skúsenosti Jozefa Majtáňa, ktorý už viacero historických vozňov rekonštruoval.
Odhadované náklady na rekonštrukciu predstavujú 100 000 eur s DPH.
Rekonštrukcia prebieha od polovice roku 2017. Predbežný čas ukončenia rekonštrukcie bude závisieť od dostupných finančných prostriedkov a od toho, či nás niečo ešte počas rekonštrukcie prekvapí.
Nová konštrukcia
Nová konštrukcia vozňa aj s podlahou
Priečky vozňa
Nosné priečky vozňa
Čelo vozňa
Čelo vozňa, ktorú bude tiež doplnené
Pohľad do vnútra
Pohľad do vnútra, kde bude predelenie II. a III. triedy
Nosný rám vozňa je kompletne vymenený
Nový nosný rám vozňa
Rám je hotový, môžeme pokračovať ďalšou časťou
Technický výkres
Jeden z technických výkresov, podľa ktorého dávame vozeň do pôvodného stavu.
Nový nosný rám
Nový nosný rám
Pôvodná konštrukcia
Diera po odmontovaní centrálneho električkového spriahadla, ktorým sa vozeň pôvodne pripájal za lokomotívy Ganz Eg alebo električkové vozne Ganz CMg. Odtránené boli v 1930tych rokoch.
Nová časť
Nový nosný rám
Stará časť
Stará časť vozňa, nad oceľovým rámom vidieť poškodenie nosného rámu.
Pôvodný interiér
Pôvodný interiér aj s obložením z roku 1913
Nový nosný rám
Nový nosný rám v reštaurátorskej dielni. Skladačka postupne naberá správne kontúry
Nová konštrukcia
Novinky v interiéri
Nový rám
Nové vyrobené diely nosného rámu na svojom mieste
Výmena nosnej konštrukcie
Nový nosný rám konštrukcie
Výmena nosnej konštrukcie
Pohľad na vynovenú časť
Výmena nosnej konštrukcie
Nosný rám postupne vymieňame za nové diely. Tam kde rám na niektorých miestach už nebol, znovu je.
Venujte nám DVE percentá
Pomôžte nám a spolu opravíme historickú technickú pamiatku.
Odstrojený vozeň
Odstrojený vozeň sa podrobuje rekonštrukcii, demontované vonkajšie obklady
Interiér III. triedy
Interiér III. triedy po odstránení sedadiel a vnútorných obkladov
Interiér III. triedy
Interiér III. triedy po odstránení sedadiel a vnútorných obkladov, pohľad do stredového oddielu.
Interiér
Demontovaný vnútorný obklad a nosný rám vozňa
Interiér II. triedy
Interiér II. triedy po odstránení sedadiel, pohľad do stredového oddielu
Nosný rám
Nosný rám nesie výrazné znaky poškodenia. Na niektorých miestach už skoro neexistuje. Drevená nosná konštrukcia sa musí kompletne vymeniť.
Rekonštrukcia vozňa
Rekonštrukcia vozňa Ringhoffer L.W.P. BCDFa 1400
Rekonštrukcia vozňa
Po odkrytí vozňa sme zistili, že nosný rám v podstate neexistuje. Toto zistenie nám určite predĺži a predraží rekonštrukciu.
Rekonštrukcia vozňa
Demontáž nepôvodných prvkov v niekdajšej poštovej a batožinovej časti stredného oddielu
Rekonštrukcia vozňa
Demontáž nepôvodných prvkov v niekdajšej poštovej a batožinovej časti stredného oddielu
Rekonštrukcia vozňa
Interiér III. triedy, demontáž stropného obloženia